Zniszczona walizka? Sprawdź jakie odszkodowanie uzyskasz!

Zniszczona walizka? Linie lotnicze zgubiły Twój bagaż? W transporcie lotniczym czasami dochodzi do takich incydentów. Warto wiedzieć co w takiej sytuacji zrobić i jakie są nasze prawa. Czy za zniszczenie lub zagubienie bagażu należy nam się odszkodowanie? Oczywiście! Podpowiadamy co zrobić w takiej sytuacji.

Twój bagaż zaginął? Zgłoś się do stanowiska Lost & Founds

zniszczona walizka

Po wylądowaniu w porcie docelowym i stwierdzeniu, że nasz bagaż zaginął, jest opóźniony lub uszkodzony należy udać się do stanowiska “Zaginiony Bagaż” (ang. “Lost Luggage” lub “Lost & Found”) i udzielić informacji o charakterystycznych detalach torby lub walizki by sporządzić raport nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (z ang. Property Irregularity Report) i pamiętać żeby go zachować, by móc potem dołączyć do reklamacji.

Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu lub gdy wystąpiło opóźnienie w jego dostarczeniu pasażer może mieć prawo do odszkodowania w wysokości maksymalnej 1220 EUR. Linie lotnicze są jednak zwolnione z odpowiedzialności, jeśli podjęły wszelkie niezbędne kroki, aby zapobiec szkodom lub gdy nie miały możliwości podjęcia takich kroków. Zatem to pasażer musi udokumentować poniesioną szkodę. Warto pamiętać, że można zakupić środki pierwszej potrzeby i przedstawić rachunki z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów.

Zniszczona walizka? Zgłoś reklamację!

zniszczona walizka

Nawet jeśli tylko zniszczono Twój bagaż możesz ubiegać się o odszkodowanie. Walizki to nierzadko bardzo drogie rzeczy i warto zgłaszać wszelkie uszkodzenia. W przypadku uszkodzenia bagażu należy złożyć skargę u przewoźnika w ciągu 7 dni od daty otrzymania bagażu. W przypadku wystąpienia opóźnienia w odbiorze bagażu okres ten nie może być dłuższy niż 21 dni. Tak więc po stwierdzeniu zniszczenia lub zagubienia/opóźnienia bagażu należy:

  • zgłosić się do biura obsługi w hali przylotów,
  • wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR,
  • zapoznać się z warunkami reklamacji przewoźnika, ponieważ może on żądać dołączenia innych dokumentów,
  • złożyć reklamację do linii lotniczej pamiętając o terminach: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu, lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu

Wpis powstał we współpracy ze Stowarzyszeniem Praw Pasażera Przyjazne Latanie.

 

Post Author: Milena

Dodaj komentarz