Lot odwołany z powodu strajku. Walcz o odszkodowanie!

Lot odwołany z powodu strajku? Walcz o swoje! Za lot odwołany z powodu strajku należy Ci się odszkodowanie. Dziś wraz ze  Stowarzyszeniem Praw Pasażerów Przyjazne Latanie podpowiadamy jakie sytuacje pozwalają na ubieganie się o odszkodowanie oraz jak to zrobić. Sprawdź ile należy się pasażerowi za opóźnienie lub odwołanie lotu w wyniku strajku.

Lot odwołany z powodu strajku? Należy Ci się odszkodowanie!

Kiedy nasz lot zostaje odwołany z powodu strajku a my ubiegamy się o rekompensatę linie lotnicze często zasłaniają się tzn. “okolicznościami nadzwyczajnymi”.  Za strajki wewnątrz linii lotniczej odpowiedzialność ponosi przewoźnik, ponieważ mógł im zapobiec różnymi metodami. Linia lotnicza nie jest zwolniona z wypłaty odszkodowania jeśli strajk objął jej pracowników (załoga, piloci etc.) a nie np. lotnisko, kontrolę lotów itd. Jeśli więc strajkują piloci czy personel pokładowy to linia lotnicza nie może się zasłaniać okolicznościami nadzwyczajnymi tak jak w przypadku np. złych warunków pogodowych.

Jakie warunki muszą być spełnione aby żądać od linii lotniczych odszkodowania?

W przypadku opóźnienia musi to być powyżej 3 h, licząc do godziny przylotu do miejsca docelowego. Jeśli chodzi o rejsy odwołane, to odszkodowanie należy się w przypadku gdy pasażer został o odwołaniu poinformowany na krócej niż 14 dni przed odlotem.Oczywiście istotny jest też powód opóźnienia lub odwołania lotu. Bezpieczeństwo lub pogoda zazwyczaj zwalniają przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania. Pamiętajmy jednak, że takie sytuacje nie zwalniają przewoźnika z opieki nad pasażerem – informowania go, zaoferowania napojów czy posiłku i innych.

Wysokość odszkodowania za lot odwołany z powodu strajku oraz kiedy zgłosić roszczenie

Lot odwołany z powodu strajku
Lot odwołany z powodu strajku? Należy Ci się odszkodowanie!

Zgodnie z rozporządzeniem europejskim 261/04 są trzy progi roszczeń o jakie może się ubiegać pasażer.

  • poniżej 1500 km w linii prostej – 250 EUR
  • między 1500 a 3500 – 400 EUR
  • powyżej 3500 i poza UE – 600 EUR.
Kiedy wnioskować o wypłatę odszkodowania? Najlepiej jak najszybciej, bo przewoźnik ma 30 dni na odpowiedz a doświadczenie pokazuje ze to się lubi przeciągnąć. Reklamację należy złożyć do linii lotniczej, można to zrobić elektronicznie korzystając np. z formularza zamieszczonego na stronie przewoźnika. Pamiętajmy, że linie lotnicze nie są wcale chętne do wypłaty odszkodowań. Należy się przygotować na długą wymianę maili. Determinacja jednak popłaca. Warto wymagać od linii bezwzględnego przestrzegania praw pasażerów. W razie problemów można złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

 

Wpis powstał we współpracy ze Stowarzyszeniem Praw Pasażerów Przyjazne Latanie. Nie jest to post sponsorowany. Powyższy wpis ma na celu edukację pasażerów w zakresie ich praw. 

Post Author: Milena

Dodaj komentarz