Ogromny kryzys linii lotniczych. Ponad 20 ogłosiło upadłość! A to jeszcze nie koniec…

To nie chwilowy kryzys. Linie lotnicze są w ogromnych tarapatach i dosłownie walczą o przetrwanie. Tylko w tym roku aż 20 linii lotniczych ogłosiło upadłość. Kolejne są bardzo blisko aby to zrobić. Czy, gdy świat upora się z epidemią, będziemy jeszcze mieli czym latać? Wszystko wskazuje na to, że sytuacja branży lotniczej jest dużo trudniejsza niż wydawało się większości ekspertów. Co dalej?

Ponad 20 ogłoszonych upadłości, a to niestety nie koniec

Informacje o kryzysie przewoźników docierają do nas każdego dnia. Nie ma miesiąca, w którym nie usłyszelibyśmy o upadłości jakiejś linii. Ten obraz może być dla nas niestety codziennością przez dłuższy czas. Jak przewiduje IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) powrót do poziomu ruchu lotniczego sprzed pandemii może być możliwy dopiero w 2024 r.

Wśród linii lotniczych, które ogłosiły upadłość w 2020 znajdują się m. in.: Virgin Atlantic (działające od 1984), Aeromexico (czołowe meksykańskie linie działające od 1934), LATAM Airlines, Thai Airways (narodowe linie lotnicze Tajlandii), Virgin Australia czy Germanwings.

Patrząc na sytuację na świecie, można niestety z dużym prawdopodobieństwem założyć, że lista wniosków o upadłość linii lotniczych z całego świata będzie się tylko powiększać. Wielu przewoźników, którzy jeszcze utrzymują się na powierzchni alarmują o ogromnych stratach. Lufthansa Group w II kwartale br. przewiozła zaledwie 1,72 mln pasażerów (spadek o 95,7 proc. w stosunku do zeszłego roku). W II kwartale znacząco spadły również przychody – o 80 proc.

Narodowi przewoźnicy próbują się ratować wnioskując o pomoc od państw. Takie wsparcie dostała na przykład wspomniana wcześniej Lufthansa. Pomoc od niemieckiego rządu wyniesie w tym przypadku aż 9 mld euro. Na wsparcie mogą też liczyć m. in. KLM czy Air France.

A co z LOT-em?

Chociaż wielu przewoźników bardzo otwarcie mówi o kryzysie w branży, to o sytuacji LOT-u wiemy obecnie niewiele. Próżno szukać sprawozdania finansowego spółki za 2019 rok, nie mówiąc już o danych z br.

Sytuacja narodowego przewoźnika budzi jeszcze więcej wątpliwości ze względu na założenie tajemniczej spółki LOT Polish Airlines, która ubiega się o certyfikat linii lotniczej. Oficjalnie nikt nie chce podać powodów jej powstania. Niektórzy eksperci oceniają, że może być to narzędzie do przeprowadzenia kontrolowanej upadłości linii. Branża lotnicza zna już takie przypadki. Działania podobne do tych, które teraz widzimy w przypadku LOTU były kiedyś prowadzone w związku z włoską linią Alitalia. Czy LOT otrzyma wsparcie od rządu? Nawet jeśli tak, to nie jest to pomoc długotrwała. W dłuższej perspektywie na utrzymanie narodowych przewoźników będzie stać wyłącznie najbogatsze kraje.


Post Author: Milena

Dodaj komentarz